GESCHIEDENIS

150 jaar aan innovaties op het gebied van schoonheid

Van haar bescheiden oorsprong als eerste Japanse apotheek in westerse stijl tot een toonaangevend cosmeticabedrijf. De geschiedenis van Shiseido bestaat uit mijlpalen die een belangrijke waarde vertegenwoordigden en die invloed hadden op zijn ontwikkeling en op de wereld van de schoonheid.

1872-history-image-2
1872

De allereerste apotheek in westerse stijl in Ginza, Tokio

Vlak nadat hij als hoofdapotheker bij de Japanse marine had gediend, besloot Arinobu Fukuhara te beginnen aan wat een visionaire onderneming zou blijken te zijn. Zijn idee om oosterse filosofie te combineren met westerse wetenschap om nieuwe waarden in het leven van de klanten te brengen, staat nog steeds aan de basis van alles wat Shiseido doet.

1872-history-image-2
Prijs de deugden van de aarde, dat is waar alles uit geboren is
Arinobu Fukuhara

Arinobu Fukuhara erkende dat er een enorme kracht in een naam schuilt. De juiste naam heeft de kracht om de tand des tijds te doorstaan ​​en heeft een bijna uniek vermogen om iedereen te inspireren die hem tegenkomt. Zelfs vandaag de dag belichaamt de naam Shiseido nog steeds perfect onze toewijding aan toonaangevende schoonheidsinnovatie door het beste van de westerse wetenschap te combineren met oosterse wijsheid.

Zelfs vandaag de dag belichaamt de naam Shiseido nog steeds perfect onze toewijding aan toonaangevende schoonheidsinnovatie door het beste van de westerse wetenschap te combineren met oosterse wijsheid.

1888

De introductie van tandpasta in Japan

Een betere smaak, een betere geur, en een handigere manier om de tanden te reinigen door met een natte tandenborstel over een blok 'tandpasta' te wrijven: Shiseido ontwikkelde wat de basis werd voor tandpasta..

1897

Eudermine, oftewel het begin van Shiseido

Met de lancering van Eudermine - een naam die afgeleid is van de Griekse woorden 'goed' (eu) en 'huid (derma), verbrak Shiseido de regels van de cosmetica-industrie, die gewoonlijk medicinale brouwsels aanbood die werden verkocht in donkere flesjes. De robijnrode huidverzachtende softener met een uiterst vrouwelijk design werd meteen met open armen ontvangen door vrouwen van alle leeftijden. Its ruby-red skin-softening lotion with an utterly feminine design was immediately and continuously adopted by women of all ages.

1902

Shiseido installeert frisdrankautomaten in winkels

Geïnspireerd door Amerikaanse drugstores importeerde Fukuhara frisdrankautomaten en ijsjes uit de VS - toen nog zeldzame lekkernijen in Japan - om ze te verkopen naast de apotheekartikelen van Shiseido.

19
15

'Hanatsubaki' (camelia) wordt het handelsmerk van de onderneming

"De ideale haarolie voor de nieuwe generatie", zo adverteerde Shiseido met Hanatsubak. Dit product was bedoeld om het haar van Japanse vrouwen in een knot te houden - toen een nieuwe haarstijl, afkomstig uit het Westen, en erg populair in het begin van de 20e eeuw. De populariteit van het product inspireerde het ontwerp van het bedrijfslogo van Shiseido, het Hanatsubaki-merk, dat vandaag de dag nog steeds Shiseido's handelsmerk is.

1916

Het begin van de expansie van het bedrijf

Een jaar nadat Shinzo (de zoon van Fukuhara) Shiseido had overgenomen, werd een winkel voor cosmetica geopend. Met de winkel op de eerste verdieping, de productie van cosmetica op de tweede, en een afdeling voor het maken van reclame en een testruimte op de derde verdieping.

1917

De introductie van een gezichtspoeder met zeven kleuren

Met Sun Oil en het model Beverly Maeda romantiseerde de campagne 'Beloved by the Sun' de look van een gezonde, gebruinde huid. De posters werden stelselmatig uit winkels gestolen, en Beverly Maeda werd van de ene dag op de andere een superster.

De opening van de Shiseido-galerij (de oudste galerij in Japan)

1919

Shinzo Fukuhara's passie voor creativiteit inspireerde hem om jonge avant-garde kunstenaars uit te nodigen om hun werk in deze ruimte tentoon te stellen. Het idee hierachter was om het leven van de mensen door middel van kunst te verrijken.

1922

Shiseido stapt de wereld in van haarstyling

Geïnspireerd door de nieuwste trends in de Verenigde Staten nam Shinzo Fukuhara een Amerikaanse hairstylist in dienst om in Shiseido's Hair Styling Salon te werken. Helen Grossman gaf talloze Japanse vrouwen de mimikakushi-look (letterlijk 'de oren bedekken').

Eerste publicatie van het culturele magazine 'Shiseido Geppo'

1924

Lang voordat het eerste Japanse modetijdschrift ooit verscheen, maakte Shiseido een magazine dat Shiseido Geppo heette, later het Hanatsubaki magazine. Dit laatste wordt ook nu nog beschouwd als de voornaamste bron van nieuws over schoonheid, mode, kunst en culturele trends.

1927

Een schoonheidsbehandeling voor de naam Shiseido

Nadat hij het merk Hanatsubaki had opgericht, vroeg Shinzo de grafisch design afdeling om een origineel lettertype te bedenken voor de naam Shiseido - beïnvloed door art nouveau, een belangrijke trend in die tijd. Dit logo is een paar keer vernieuwd, maar conceptueel ongewijzigd gebleven sinds de versie van 1927.

19
34

Het begin van MISS SHISEIDO, de eerste schoonheidsconsultanten

De Miss Shiseido vrouwen werden zeven maanden lang ingehuurd en getraind (in schoonheidstechnieken, cosmetische wetenschap, spreken in het openbaar, mode, westerse kunst en etiquette) om de nieuwigheden en waarden van Shiseido in heel Japan te presenteren. Met het beste advies en de beste zorg door middel van individuele schoonheidsconsulten, waren de "Miss Shiseidos" destijds iconen voor vrouwen.

1934-history-image

Opening van de Camelia Club en geschenken voor speciale gelegenheden

19
1937-history-image
37

De leden van de Camelia Club waren regelmatige gebruikers van Shiseido-cosmetica, en het doel was "Shiseido's schoonheidstechnieken te delen en de charme van de moderne vrouw te cultiveren." Aan het lidmaatschap was een abonnement op het Hanatsubaki-magazine verbonden, net als uitnodigingen voor schoonheidsevenementen en geschenken bij aankoop, samen met de iconische camelia. Een geëmailleerde obi clip, een gelakte handspiegel en een handtas zijn enkele van deze voorwerpen, die nu zeer waardevolle verzamelobjecten zijn.

HANATSUBAKI VERVANGT
DE SHISEIDO DIAGRAM

Elke uitgave van de nieuwe glossy (die vandaag nog steeds wordt gepubliceerd) staat vol met het laatste nieuws over mode-, beauty- en uit Japan en overzee. Het zorgt dat inspirerende ideeën en trends uit het Oosten en het Westen samenkomen.

Het Shiseido Onderzoek Ontwikkelingslaboratorium is compleet

1939

De oorspronkelijke 'testruimte' groeide uit tot het 400 vierkante meter grote Shiseido Chemisch Onderzoekscentrum. Het personeel bestond uit 23 onderzoekers onder leiding van Mitsuo Iyoda, die later de derde directeur van Shiseido werd.

1957

Het eerste kantoor buiten Japan was geopend in Taiwan

Vervolgens werd in 1962 een dochteronderneming in Hawaï gecreëerd. In het oosten werd in 1965 het kantoor in de Verenigde Staten geopend, in 1968 dat in Italië, en in 1980 dat in Frankrijk - het centrum van de cosmetica-industrie. Hedendaags is Shiseido actief in 88 landen.

De eerste make-up advertentiecampagne 'Candy Tone'

1961

In dit jaar kondigde de Japanse Fashion Color Association felle, zonnige kleuren aan als de ultieme lipstickstijl, dus creëerde Shiseido zijn eigen seizoensactie om de trend te volgen: The Candy Tone Makeup Sale.

De eerste overzeese reclameshoot in Hawaii

1966

In een tijd waarin Japanse vrouwen bijna nooit iets anders dan wit gezichtspoeder hadden gedragen (de klassieke Japanse kimono-look). Het idee van een gezichtspoeder met zeven kleuren die bij de huidskleur van elke persoon past was totaal vernieuwend.

1973

Opening van het restaurant L'Osier in Ginza

Met dit restaurant wilde men de essentie van de Franse dinerervaring naar het centrum van Tokio brengen. Bekroond met 3 Michelin sterren voor drie opeenvolgende jaren, wordt het restaurant in de hele wereld erkend als een van de weinige authentieke Franse restaurants buiten Frankrijk.

1975

Opening van de modewinkel 'The Ginza'

In 'The Ginza' verkocht Shiseido cosmetica, kleding en accessoires met als thema een stijlvolle, fantasierijke en moderne manier van leven, gebaseerd op waarde. De winkel noemde zichzelf dan ook de "winkel waar de producten verhalen hebben."

Opening
of the Shiseido Art House in Kakegawa

1978

Dit gebouw bergt de kunstcollectie van Shiseido en presenteert thema's aan het publiek door middel van verschillende tentoonstellingen. Het gebouw werd ontworpen door de architecten Takamiya Shinsuke en Taniguchi Yoshio, die ook het MOMA in New York ontwierpen. Het gebouw won in 1980 de AIJ-prijs van het Architectural Institute of Japan.

Shiseido haalt Serge Lutens binnen als Image Creator

1980

De Franse art director Serge Lutens, met een achtergrond afkomstig uit de moderedacties van Vogue en Elle, werd ingehuurd om het merkimago van Shiseido te ontwikkelen met een visuele representatie van waar het Oosten en het Westen elkaar ontmoeten.

Het fenomeen Hyaluronzuur

1984

Het vochtinbrengende effect van Hyaluronzuur op de huid is nu algemeen bekend, maar het stofje komt in de natuur niet veel voor. Tot 1983 werd het voornamelijk gewonnen uit hanenkammen. Shiseido was de eerste die dit vitale ingrediënt op grote schaal kon produceren, via een fermentatieproces waarbij het micro-organisme streptococcus zooepidemicus werdt gebruikt.

19
Lancering van de Shiseido Academy
of Beauty & Fashion
86

De Shiseido Academy of Beauty & Fashion (SABFA) werd opgericht in het gebouw van het Shiseido's Beauty Science Research Center. Hier werden professionele schoonheidsspecialisten en make-up artiesten opgeleid in moderne klaslokalen en demonstratieruimten met geavanceerde AV-materialen en schoonheidsapparatuur. Afgestudeerden van de SABFA zijn nu zeer gewilde professionals. Sommigen geven nog steeds les aan de SABFA, wat een elite reputatie heeft verworven onder trainingsacademies in de hele wereld.

Afgestudeerden van SABFA zijn nu zeer gewilde professionals. Sommigen zijn gebleven om les te geven aan SABFA, dat een elitereputatie heeft verdiend bij opleidingsacademies over de hele wereld.

1997

100 jaar Eudermine

Om het 100-jarig bestaan van Eudermine te vieren, bracht Shiseido zijn geliefde rode lotion wereldwijd op de markt, om Shiseido-klanten overal ter wereld de originele ervaring van Shiseido te bieden. Voor deze internationale introductie en de Japanse herintroductie deed Shiseido opnieuw een beroep op het creatieve brein van Serge Lutens.

Oprichting van het Shiseido-gebouw Tokyo Ginza

2002

De frisdrankautomaat van Shiseido, die in 1902 uit de Verenigde Staten werd geïmporteerd en in de Shiseido-apotheek werd geïnstalleerd, werd zo populair dat hij een eigen gebouw kreeg - de oorspronkelijke 'Shiseido Ice Cream Parlour' werd geopend in 1928 en afgebroken in 2001. Het huidige Shiseido-gebouw in Tokio Ginza, ontworpen door Ricardo Bofill, werd op die plaats gebouwd om er Shiseido Parlour en andere Shiseido-ondernemingen in onder te brengen.

Extending the Tokyo Ginza
Shiseido building

2011

De winkel vertegenwoordigt de essentie van het erfgoed van Shiseido op het gebied van schoonheid. Zij bieden het complete assortiment van Shiseido aan, die bestaat uit de beste inzichten in de nieuwste ontwikkelingen en technologieën op het gebied van cosmetica. Elk van de drie verdiepingen van de winkel nodigt de klanten uit om door een toegangspoort een volledig nieuwe wereld binnen te gaan, gebaseerd op hun individuele behoeften en doelstellingen. De faciliteit als geheel biedt de klanten toegang tot alle middelen van de Shiseido-groep.